Communicatie en Samenwerking

Trainingen

Communicatie en Samenwerking

Doel: Op een heldere en doelmatige manier een gesprek kunnen voeren met daarbij oprechte aandacht voor de ander. 

“Als je praat herhaal je wat je al weet, maar als je luistert leer je vaak iets nieuws”

De training communicatie en samenwerking bestaat in grote lijnen uit twee delen.

Deel 1: Het aanleren van basisvaardigheden en technieken.
De kern van deel 1wordt gevormd door de techniek Luisteren-Samenvatten-Doorvragen. Dat is echt de basis van elk gesprek. Aangevuld met het (her)kennen van het effect van verbale en non-verbale communicatie, het stellen van de juiste vraag (welke vraag in welke situatie) en het geven van heldere feedback met aandacht en begrip voor de ander. Het gaat in de training vooral om het doen en ervaren. Dus we gaan vooral ook aan de slag.

Deel 2: Communicatie in relatie tot de ander.
Het begint met het inzicht krijgen in jouw gedrag. Hoe benader jij de ander? Wat is daarvan het effect op anderen? Zeg je wat je wilt zeggen? We kijken naar meta-communicatie waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de inhoudelijke boodschap en de relationele boodschap. Ook hierbij gaat het om doen en ervaren.

De trainingen zijn actief, afwisselend en breinvriendelijk. De nadruk ligt op veel ervaren en doen. Daarom werk ik bij voorkeur samen met een trainingsacteur. Omdat het om incompany trainingen gaat, is het altijd maatwerk. Gekeken wordt wat de aanleiding en de precieze vraag is, en dan welke inhoud en oefeningen daar het beste bij passen. Een groep bestaat bij voorkeur uit minimaal 6 en maximaal 12 personen.

Kosten training: afhankelijk van de opzet, duur van de training, inzet acteur, enz.

Scroll to top